maanantai 7. heinäkuuta 2014

Kesä ja kässärinmuokkauskärpänen

On kesä! On kesä! Minulla on kesäloma ja sitä myöten tuli Suomeen oikea kesä! Saatte siis kiittää minua näistä parantuneista ilmoista. Tai ehkä minulla vain oli hyvä tuuri. Tiedä häntä. Joka tapauksessa, kun luonto nyt sulaa tuollaiseen vihreään valoon ja lämmössä kukertaviin linnunpoikasiin, niin tuntuupa vain siltä, että kerrankin ympäristö peilaa omaa mielentilaa.

Kesän mukana pitäisi kai tulla kärpäsiä, minua tuli tänä aamuna puraisemaan ihan erityinen kärpänen. Sellainen M-kärpänen, joka sanoi: "Nyt otat tuon M:n käsikirjoituksen alun, jonka olet tulostanut, ja menet sen kanssa puistoon ja otat mukaan rypäleitä ja mitä naposteltavaa nyt haluatkaan ja luet sitä kynän kanssa ja katsot mitä ajatuksia sinulle tulee. Sitten saat jätskiä." Ja minähän menin ja se oli jännää. Kovin pitkällä vielä en ole. Mutta sen jälkeen kun olen koko alkuvuoden pyörinyt sen ympärillä, että tuota pitäisi alkaa uudestaan toden teolla muokata, niin nyt pääsin siinä alkuun. (En muuten ottanut vielä jätskiä. Pitäisiköhän?)

Viikonloppuna en vielä osannut ajatella ajatustakaan siihen suuntaan ja oli sellainen olo että milloin mahdan siihen päästä kiinni, kun on kaikenlaisia muita projekteja jotka vievät ajatukset, ja toisaalta heti töiden päätyttyä ei ollut sellainen olo että ylipäätään pystyisin kovin paljon kirjoittamaan. Mutta heti kun ensimmäinen oikea lomapäivä alkoi (koska viikonloppu olisi ollut vapaata joka tapauksessa), niin ping! kässärinmuokkauskärpänen tulee ja puraisee. Oli selvästi jokin minussa sisäistänyt hyvin tämän ajatuksen "sitten kesälomalla voin alkaa työskennellä sen parissa".

En nyt kysy missä tahdissa aion kässärin lukea ja milloin alkaa oikeasti muokata ja milloin oikein luen sen kaiken tutkimuskirjallisuuden jossa olen kovin hitaasti edistynyt. (Toisaalta alan epäillä, ettei sitä nyt niin hirvittävästi ehkä tarvitsekaan lisää lukea. Olen ehkä vain epävarma ja takerrun siksi niihin selvitettävissä oleviin faktoihin. Koska Todella Isot muutokset tällä kierroksella koskevat ihan muita asioita kuin historiankirjoja, ja niitä minä pohdin että osaankohan tehdä ne ja mitähän siitäkin tulee ja ovatko ajatukseni yhtään oikeat.) Olen nyt vain iloinen että tämä on taas vauhdissa ja että toistaiseksi se tuntuu hyvältä. Ja että minulla on niitä ideoita siitä miten tuota parantaa... Eikä juuri nyt tunnu mahdottomalta ajatukselta että se tulisi joskus kohtuullisen pian lähetyskuntoon.

Sitten tästä kierroksesta selvittyäni saatan muuten tarvita uusia koelukijoita. Sattuuko teidän keskuudessanne, armaat lukijat, olemaan ketään joka tahtoisi koelukea minun historiallisen romaanin käsikirjoitukseni joka on kyllä sangen pitkä - voin ilmoittaa kuinka pitkä sitten, kun tämä kierros on ohi, sillä elättelen hienoisia toiveita, että ainakin alkupuoli vähän tiivistyisi tällä kertaa. Mutta ainakin koelukijat ovat toistaiseksi kokeneet sen sangen lukukelpoiseksi pituudesta huolimatta, joten ehkä se ei raskain mahdollinen urakka ole kuitenkaan. Tarkempia tietoja romaanista voin antaa yksityisesti sähköpostilla. Vielä en varsinaisesti ole koelukijoita rekrytoimassa, koska tähän muokkauskierrokseenhan voi mennä kuukausiakin, eikä nyt tietenkään voi tietää, onko aikaa tuollaisen nivaskan lukemiseen, kun se on valmis. Mutta alustavasti voi ilmaista kiinnostustaan jo nyt. En kyllä voi luvata koelukijoille mitään ihmeellistä palkkiota, mutta vastapalveluksia voin tehdä mahdollisuuksieni mukaan.

8 kommenttia:

  1. Kyllä!!! Tahdon!! (Vinttikamarissa ät gmail piste com)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, noin suuri innostus heti ensikommentissa saa kyllä haluamaan tehdä editoinnin mahdollisimman pian valmiiksi. :-D Pistän sinulle jo sähköpostitse vähän lisätietoja, vaikka tosiaan menee jonkin aikaa ennen kuin tämä on siinä vaiheessa että tahdon jonkun taas lukevan sen.

      Poista
  2. Mua kyllä vähän kiinnostais koelukea jotain. Kuinka monta sanaa käsiksessä on?
    annuliinu_92 at hotmail piste com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota, tällä hetkellä noin 190 000... Hui, se on melkein neljä nanoa. Elättelen kovasti toiveita, että tällä kierroksella se vähän tiivistyisi, koska ainakin nyt alkupuolella olen huomannut kirjoittamisessa ilmaa ja tyhjäkäyntiä, jonka yritän poistaa. En tiedä kuulostaako mikään tuollaisia lähenevä luku aivan liialliselta (no, ei se toisaalta George R.R. Martinia taida ylittää), mutta pistän sinullekin postia jossa on lisätietoja.

      Poista
  3. Kai olen aiemminkin sanonut, että minulle saa laittaa? No ellen ole, niin nyt ainakin sanon. You know my number ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistaakseni olet sen maininnut, mutta hyvä vielä varmistua. :-)

      Poista
  4. Tuossahan sinulla on jo muutama halukas koelukija, mutta mikäli tarvitset meitä vielä yhden lisää, i'll do it! Tekisin sen oikein mielelläni, eikä M:n pituuskaan kauhistuta. En ole ennen koelukenut muiden valmiita kässäreitä, joten M:n koelukeminen antaisi myös minulle harjoitusta palautteen antamisesta. (elina.pitkakangas miukumauku helsinki.fi)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset kommentista, luultavasti useampi koelukija ei siinä vaiheessa yhtään haittaa. En ehdi nyt pistää sähköpostia, mutta palailen asiaan.

      Poista